Aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie w rozwoju dzieci i młodzieży, a jej niedostatki mogą mieć poważne konsekwencje

Aktywność fizyczna w trzech odsłonach – część III

W poprzednich wpisach z tej serii omówiłam: funkcje aktywności fizycznej (TUTAJ) i to, jak wygląda aktywność fizyczna na poszczególnych etapach rozwoju (TUTAJ). Dzisiaj zastanawiam się i szukam informacji na temat zalecanego poziomu aktywności dla dzieci i młodzieży. Opisuję również prawdopodobne przyczyny niedostatków tejże. Zapraszam. 

Zalecane poziomy aktywności fizycznej na różnych etapach życia

Od razu należy tutaj podkreślić, że nie da się arbitralnie określić optymalnego poziomu aktywności fizycznej dla każdego dziecka. Optymalnego, czyli takiego, które w stu procentach zabezpieczy potrzeby dzieci,a potem młodzieży. Ów poziom zależy bowiem również od indywidualnych uwarunkować dziecka i jego stanu zdrowia.

  • wczesne dzieciństwo – dziecko charakteryzuje w tym wieku naturalna ruchliwość, dlatego najczęściej wystarczy stworzyć mu przestrzeń i warunki do tzw. „wyżycia się”; specjalnych starań i zajęć ukierunkowanych na konkretny ruch lub ruch w ogóle wymagają dzieci mierzące się z nadwagą lub otyłością, dzieci niepełnosprawne i z opóźnieniami w rozwoju ruchowym / motorycznym;
  • dzieci i młodzież w wieku szkolnym – naturalna ruchliwość stopniowo zanika, a co za tym idzie – należy starać się o organizowanie zajęć fizycznych, odbywających się systematycznie i oferujących różne formy ruchu; w niektórych krajach podejmowane są próby opracowania rekomendacji na temat zalecanego poziomu aktywności fizycznej, w których najczęściej zalecany poziom aktywności dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym wynosi od 30 do 60 minut dziennie (ma to być wysiłek przynajmniej o umiarkowanej intensywności).

Przyczyny niedostatków aktywności fizycznej

Wielu badaczy podkreśla, że w współczesne dzieci i młodzież ruszają się zdecydowanie mniej. Jakie są tego przyczyny? Tutaj dorośli muszą uderzyć się w pierś i przyznać, że najczęściej sami nie dajemy dzieciom pozytywnych wzorców i wolimy odpoczywać biernie, niż aktywnie. Inną przyczyną jest fakt, że dorośli, w obawie o bezpieczeństwo dziecka w strefie publicznej – mocno ograniczają ich samodzielne przebywanie / poruszanie się na zewnątrz. Coraz więcej dzieci jest np. dowożone do szkół i na wszelkie zajęcia dodatkowe. Dostępność rozmaitych form transportu również robi swoje – nie trzeba się najczęściej „gimnastykować”, by do szkoły podjechać autem lub autobusem, czy tramwajem, a na wyższe piętra dowolnych budynków dostać się za pomocą windy, czy ruchomych schodów. Istotnym czynnikiem, które ma wpływ na poziom aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży oraz może powodować ich niedostatki może być również niewystarczająca oferta darmowych pozalekcyjnych zajęć ruchowych (zajęcia płatne mogą z kolei wiązać się z dość wysokimi kosztami miesięcznymi / semestralnymi). Jedną z przyczyn niedostatków jest fakt, że dzieci coraz częściej wszędzie są dowożone, a ich swobodne poruszanie się w przestrzeni publicznej jest mocno ograniczane

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *