anemia

Anemia – czym jest i jak z nią walczyć?

Okres jesienno-zimowy dla wielu osób jest wyjątkowo trudny. Odczuwają oni dolegliwości związane z wolniejszym metabolizmem, zauważają, iż brak im energii mimo wielu godzin snu oraz, że są ciągle przemęczeni. Jeżeli należysz do tego grona, zastanów się, czy to aby na pewno zwykłe zmęczenie zimową aurą? Niejeden nie wie, że tak właśnie objawia się anemia.

Czym jest anemia? Jak ją rozpoznać?

Anemia, inaczej mówiąc niedokrwistość to schorzenie związane z naszym układem krwionośnym. Gdy w krwi jest za mało hemoglobiny lub czerwonych krwinek, tlen, który transportuje krew do organizmu nie dociera do niego w odpowiednim tempie i odpowiednich ilościach. W efekcie czujemy się ciągle przemęczeni, senni i odczuwamy inne tego typu dolegliwości. Właśnie wtedy mamy do czynienia z anemią.

anemia

Mitem jest, iż na anemię mogą zapaść tylko osoby bardzo szczupłe i delikatne – choroba ta nie jest zależna od naszej wagi. Jakie są inne objawy anemii? Naszą uwagę powinno zwrócić między innymi bladość cery i skóry, pogorszony stan włosów i paznokci, apatia i obniżenie nastroju, wspomniana wcześniej nadmierna senność, obniżenie odporności organizmu, a także zawroty głowy, bóle mięśni i palpitacje serca.

Leczenie anemii – suplementacja i dieta

Anemia to schorzenie poważne, mogące mieć źródło w wielu różnych przyczynach. Aby ją prawidłowo zdiagnozować, należy oczywiście wykonać badania krwi z pełną morfologią. Istotne będzie dla nas zwłaszcza oznaczenie hemoglobiny i czerwonych krwinek. Nawet niewielkie odstępstwa od normy powinny wzbudzić naszą czujność. W jaki sposób można podnieść poziom tych dwóch składników krwi? Lekarz może zalecić suplementowanie żelaza. Jest to najważniejszy składnik mineralny, którego niedobór wywołuje właśnie anemię. Atom tego pierwiastka wiąże tlen w cząsteczce hemoglobiny, zatem bez prawidłowego poziomu tego pierwiastka nie możemy mówić o wystarczającej syntezie najważniejszego przenośnika tlenu w organizmie.

anemia

Żelazo jest składnikiem niektórych pokarmów, które osoby chorujące na diecie powinny włączyć do swojej diety. Należą do nich: czerwone mięso, podroby, żółtko jaj, kakao oraz warzywa zielone. By wspomóc działanie żelaza w organizmie, warto również suplementować witaminę C, a jeszcze lepiej przyjmować ją w pożywieniu. Dobrym rozwiązaniem jest spożywanie warzyw i owoców bogatych w witaminę C i jednocześnie mięsa bogatego w żelazo. Źródłem witaminy C jest między innymi papryka, ziemniaki, czarna porzeczka oraz cytrusy. Jeżeli nie przepadamy za mięsem lub jesteśmy wegetarianami, żelazo należy koniecznie suplementować. Inne ważne minerały potrzebne do walki z anemią to witamina B12, kwas foliowy czy miedź.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *