zmiana czasu

Jak zmiana czasu wpływa na nasze zdrowie?

W ostatni weekend października w 70 krajach UE nastąpiła zmiana czasu z letniego na zimowy, przesunęliśmy zegarki o jedną godzinę wstecz. Dla wielu osób była to okazja, by móc się wyspać, nie da się jednak ukryć, że ta zmiana wpływa też na nasze ogólne samopoczucie, a nawet zdrowie. W jaki sposób?

Zmiana czasu na zimowy – jak wpływa na nasz organizm?

Nasz organizm, podobnie jak większość z nas, funkcjonuje według jakiegoś rytmu, do którego jest przyzwyczajony. Dlatego ktoś, kto codziennie wstaje do pracy wcześnie rano, nawet w wolnym dniu może obudzić się tak wcześnie, gdyż jego organizm już się do tego przyzwyczaił. Wszelkie zmiany w tym trybie powodują pewne zaburzenia, co nie pozostaje bez wpływu na nasze samopoczucie. Jedną z takich szczególnych zmian jest zmiana czasu na zimowy, czyli cofnięcie zegarów o jedną godzinę.zmiana czasu Mogłoby się wydawać, że to korzystna zmiana dająca dodatkową godzinę na sen i wypoczynek. Ale nasz organizm odczuwa to niczym osoba podróżująca, zmieniająca strefę czasową. Do częstych dolegliwości można zaliczyć brak apetytu, nadmierną senność (o dziwo!), problemy żołądkowe i ogólną dezorientację. Ponadto dowiedziono, że zmiana czasu wpływa na nasz zegar biologiczny, czyli omówiony wcześniej rytm życia, do którego nasz organizm jest przyzwyczajony. To z kolei ma wpływ na wydzielanie kortyzolu, czyli hormonu stresu i melatoniny, hormonu odpowiadającego za zdrowy sen.

Zmiana czasu, a depresja

Przejście na czas zimowy oznacza, że dzień staje się krótszy o całą godzinę, gdyż słońce zachodzi wcześniej. Szybko zapadający zmrok nie pozostaje bez wpływu na nasze psychiczne samopoczucie. Z pewnych badań wynika, że to właśnie w tym okresie wzrasta odsetek zachorowań na depresję o jakieś 8-10%.zmiana czasu

Jak sobie poradzić z negatywnymi skutkami zmiany czasu?

By nie odczuć \skutków zmiany czasu, warto w miarę jej zbliżania się stopniowo zmieniać tryb swojego życia. Dzięki temu nasz organizm ma szansę spokojnie przestawić się na inne „tory”. A gdy nastąpi zmiana czasu na zimowy, nie będzie to dla niego tak dezorganizujące i obciążające. zmiana czasuWarto też w tym okresie zadbać o swoje dobre psychiczne samopoczucie i sprawiać sobie drobne przyjemności, na przykład poczytać wieczorem ulubioną książkę, częściej spotykać się z przyjaciółmi czy też skorzystać z nowej fizycznej aktywności, na przykład basenu lub siłowni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *