nietolerancja laktozy

Nietolerancja laktozy – jak rozpoznać, jak leczyć?

Nietolerancja laktozy to częste schorzenie układu pokarmowego, które może być wrodzone lub pojawić się z czasem. Mówimy o niej, gdy nasz organizm nie produkuje enzymu (laktazy) potrzebnego do rozłożenia cukru mlekowego, czyli właśnie laktozy, na cukry proste. Czym objawia się ta przypadłość? Jak można sobie z nią radzić?

Nietolerancja laktozy – wrodzona i nabyta

Nietolerancja laktozy to schorzenie, które można odziedziczyć i cierpieć na nie od wieku dziecięcego, bądź nabyć na skutek pewnych przebytych chorób. Zaliczamy do nich stany zapalne jelita cienkiego, infekcje bakteryjne i wirusowe, celiakię czy choroby Leśniowskiego-Crohna. Oprócz tego nietolerancja laktozy może być efektem długotrwałego przyjmowania niektórych leków, na przykład antybiotyków, które niszczą naturalną mikroflorę jelit.

Objawy nietolerancji laktozy

Główne objawy nietolerancji laktozy odczuwamy ze strony układu pokarmowego po zjedzeniu produktów mlecznych bogatych w laktozę lub po wypiciu mleka. Należą do nich: wzdęcia, bóle brzucha, nudności, wymioty, uczucie przelewania w żołądku i jelitach, odbijanie, biegunka. U niemowląt nietolerancja laktozy może objawiać się luźnymi, kwaśnymi i pienistymi stolcami. Te z kolei mogą powodować pojawienie się bolesnych odparzeń w okolicach odbytu, a także przyczynią się do odwodnienia i spadku masy ciała.

nietolerancja laktozy

W przypadku nieleczonej nietolerancji laktozy możemy zachorować na zespół jelita drażliwego, a także na choroby układu kostnego wynikające z nieprzyswajania odpowiedniej ilości wapnia z pożywienia. Dlatego też osoby ze stwierdzoną nietolerancją laktozy powinny przestrzegać ścisłej diety.

Dieta w nietolerancji laktozy

Oczywistym jest, że osoby z nietolerancją laktozy muszą wyeliminować ze swojej diety produkty bogate w laktozę. Trzeba jednak pamiętać, że produkty te są cennym źródłem wielu innych składników odżywczych, których nasz organizm potrzebuje. Dlatego powinniśmy znaleźć ich odpowiednie zamienniki. Dzięki temu nasza dieta nadal będzie zdrowa i urozmaicona, a jednocześnie wolna od laktozy.

nietolerancja laktozy

Co więc powinno się znaleźć w takiej diecie? Przede wszystkim duża ilość zielonych warzyw liściastych (jarmuż, szpinak, kapusta, sałata itd.), ponadto warzywa strączkowe, ryby, migdały i orzechy. Lekarze i dietetycy zalecają spożywanie sfermentowanych produktów mlecznych, takich jak jogurty, kefiry i maślanki, gdyż jest w nich o wiele mniej laktozy niż w świeżym mleku. Oczywiście można też korzystać z linii produktów mlecznych bezlaktozowych, których obecnie nie brakuje na sklepowych półkach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *