Aktywność fizyczna to podstawa profilaktyki chorób stawów - ćwiczmy więc regularnie!

Postaw na zdrowe stawy!

W naszym układzie kostnym jest ponad dwieście kości, które połączone są ze sobą kilkoma rodzajami stawów. Gdyby nie stawy – bylibyśmy zupełnie sztywni (dosłownie, nie w przenośni!). Funkcjonalność stawów zależy od ich rodzaju, np. staw zawiasowy znajdujący się w kolanie, łokci i kostce porusza się w jednej płaszczyźnie, staw panewkowy znajdujący się w biodrze i barku umożliwia poruszanie nogami i rękami we wszystkich kierunkach, a obrotowy znajdujący się w szyjnym odcinku kręgosłupa pozwala kręcić głową. Jak zachować zdrowe stawy do późnej starości? Jak radzić sobie, gdy stawy bolą?

Profilaktyka chorób stawów:

  • Odpowiedni zestaw ćwiczeń na stawy pozwoli jak najdłużej utrzymać ich pełną ruchomość, warto spróbować!ruch to zdrowie! Regularna aktywność fizyczna to podstawowa metoda profilaktyki chorób stawów. Odpowiedni zestaw do ćwiczeń pozwala na wzmacnianie mięśni i utrzymywanie prawidłowej ruchomości stawów, a tym samym – zapobieganie ich zesztywnieniu (zdrowe stawy to stawy ruchome!); godny polecenia jest przede wszystkim basen, czyli pływanie i gimnastyka w wodzie;
  • wygodne buty i równomierne obciążenia. Wygodne buty z elastyczną i amortyzującą różnego rodzaju wstrząsy podeszwą to inwestycja nie tylko w zdrowe stopy i kręgosłup, ale również właśnie w stawy. A skoro mamy już wygodne buty, pamiętajmy również o równomiernym i jak najmniejszym obciążaniu stawów, np. podczas dźwigania siatek z zakupami – starajmy się rozłożyć ciężar po równo do obydwu rąk, a gdy zachodzi konieczność podniesienia czegoś ciężkiego z podłogi – koniecznie róbmy to ugiąwszy wcześniej nogi i z prostymi plecami;
  • Owoce mora to podstawa diety na zdrowe stawy - kraby, czy krewetki można również zastąpić tłustymi rybamizdrowa dieta dla stawów? To dieta bogata w ryby (makrela, łoś, tuńczyk, sardynki), owoce morza (raki, kraby, krewetki, małże), warzywa, owoce (czarne porzeczki mają bardzo dużo witaminy C, która jest niezbędna do produkcji kolagenu) oraz oliwę (a także olej z lny i orzechy włoskie, zawierające kwasy omega-3 i witaminę E, które zapobiegają stanom zapalnym stawów); na kondycję stawów dobry wpływ prawdopodobnie ma również galaretka (zarówno ta słodka, jak i wytrawna) zawierająca kolagen;
  • dobrze dobrane meble – powinniśmy mieć wygodne meble do siedzenia i spania, dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb (m.in wagi i wzrostu) oraz wymagające od nas jak najmniejszego wysiłku przy ich przesuwaniu, odsuwania, bądź rozkładaniu;
  • nawet zdrowe stawy mogą czasem boleć – na ból stawów dobry jest imbir w każdej właściwie postaci (dodawany do potraw i napojów lub w formie naparu) lub sprawdzony żel na stawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *