Mięso z ryby to ważny składnik zbilansowanej diety człowieka, to źródło pełnowartościowego białka i zdrowych tłuszczów

Ryby słodkowodne? Obecne!

Rybka lubi pływać, wiadomo! Wiadomo również, że ryby są ważnym i bardzo zdrowym elementem zrównoważonej diety i powinny pojawiać się w naszym menu minimum dwa razy w tygodniu. Jakie ryby słodkowodne wybierać, gdzie je kupować i jak przyrządzać? 

Ryby słodkowodne to smaczne i pełnowartościowe mięso, które powinno pojawiać się w naszym menu minimum 2 razy w tygodniuRyba rybie nierówna…

Na skład i ilość wartości odżywczych rybiego mięsa wpływa wiele czynników, m.in.: gatunek i wiek ryby, teren żerowania i rodzaj pożywienia. Zaszkodzić mogą nam wyłącznie ryby niewiadomego pochodzenia, które np. żyły i odżywiały się w brudnych lub toksycznych wodach, albo były sztucznie faszerowane antybiotykami. Lepiej zatem kupować ryby w sprawdzonych sklepach, których towar podlega ścisłym kontrolom jakościowym i musi spełniać wyśrubowane normy. W rybach znajduje się przede wszystkim woda, która stanowi około 57-82% mięsa, zawartość tłuszczu nie przekracza 27% (najczęściej mieści się w granicy do 5%!), zawartość białka to około 12-24% (im tłustsza ryba – tym większy udział procentowy białka), a węglowodany występują w mięsie ryb w ilościach marginalnych (najczęściej poniżej 1%). Białko zawarte w rybach cechuje się wysoką przyswajalnością, a tłuszcze to przede wszystkim najzdrowsze dla człowieka nienasycone kwasy tłuszczowe z Omegą-3 na czele. Mięso ryb zawiera również witaminy oraz liczne składniki mineralne (np.: jod, selen, fluor, wapń i magnez).

Polskie ryby słodkowodne

Ryby można przyrządzać na wiele sposobów i poddawać każdemu rodzajowi obróbki termicznejNajpopularniejsze ryby słodkowodne w Polsce to: karp, łosoś i pstrąg. Na naszych stołach goszczą również: sandacze, tołpygi i sielawy, jesiotry, płoć i jeszcze kilka innych. Sposobów przyrządzania ryb jest mnóstwo, bo można je poddać właściwie każdej obróbce termicznej: od gotowania w wodzie i na parze, przez duszenie, pieczenie i grillowanie, aż po smażenie i wędzenie. Ryby można gotować w całości (najlepiej grzbietem do góry i w temperaturze do 80oC) lub w kawałkach (tzw. dzwonkach, na dużym ogniu) i podawać z sosami gorącymi lub zimnymi. Piec można ryby w całości (najlepiej faszerowane ziołami lub pieczarkami), albo przygotować np. filety z ryb. Podobnie ma się sprawa z grillowaniem – pamiętajmy jednak, by ryb raczej nie kłaść bezpośrednio na ruszcie, lepiej użyć folii aluminiowej lub siatki do grillowania ryb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *