Chrapanie męczy nie tylko chrapiącego, ale również najbliższych

Sposoby na chrapanie

Dane statystyczne mówią o nawet 45% chrapiących i pochrapujących Polakach. W większości są to mężczyźni, choć chrapać zdarza się również kobietom. Chrapanie może być jedynie uciążliwym efektem dźwiękowym, który skutecznie uniemożliwia pełnowartościowy odpoczynek w nocy, ale może również być niebezpieczne dla zdrowia – przede wszystkim, gdy towarzyszą mu bezdechy. Co zrobić z chrapiącym partnerem? 

Niebezpieczeństwa związane z chrapaniem

Z problemem chrapania należy zgłosić się do laryngologa - chrapanie da się leczyćJeżeli chrapanie przerywane jest momentami, w których dana osoba nie oddycha, po czym następuję długie i donośne chrapnięcie – należy zgłosić się do lekarza. Bezdechy mogą trwać około minuty i powtarzać się wielokrotnie w ciągu nocy. Konsekwencją takich bezdechów może być niedotlenienie mózgu i innych narządów ciała (m.in. wątroby, nerek i płuc), nadciśnienie tętnicze, arytmia, na nawet zawał. Z chrapiącym problemem można zgłosić się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub bezpośrednio do laryngologa (najczęstszą przyczyną chrapania są nie do końca drożne drogi oddechowe – np. polipy w nosie, krzywa przegroda nosowa i przerośnięte migdałki). Chrapanie można skutecznie leczyć!

Domowe sposoby na chrapanie

Jeżeli chrapaniu nie towarzyszą bezdechy – możemy spróbować rozprawić się z nim domowymi sposobami. Oto kilka sprawdzonych metod walki z chrapaniem:

  • A gdy wszystkie inne metody zawodzą... sięgamy po rozwiązania ostatecznezaprowadź zmiany w sypialni: odpowiednia temperatura (18 – 21oC) i nawilżenie powietrza (40 – 60%)to postawa. Przed snem warto sypialnię porządnie przewietrzyć. Materac i poduszka powinny być dobrze dobrane do naszych potrzeb (podczas zakupów warto skorzystać z pomocy fizjoterapeuty!). Pozycja na wznak to pozycja najgorsza z możliwych – zdecydowanie lepiej będzie się nam spało na boku!
  • dbaj o zdrowie – wszelkie infekcje mogą nasilać lub wręcz powodować chrapanie. Ważne jest również doleczenie każdej choroby, a nie jedynie zwalczenie jej objawów!
  • żyj zdrowo, a to oznacza: pełnowartościową dietę, aktywność fizyczną, a także czas na realizowanie swoich pasji, co skutkuje ogólnym dobrym samopoczuciem.
  • zrezygnuj z używek! Nikotyna ma potwierdzony negatywny wpływ na stan naszych dróg oddechowych, może powodować m.in. obrzęk gardła i podrażnienie śluzówki. Na około 2 – 3 godziny przede snem warto również zrezygnować z alkoholu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *