Zaparcia dotyczą średnio co piątek dorosłej osoby, częściej kobiet niż mężczyzn

Zaparciom już dziękujemy, czyli dieta na zaparcia

Zaparcia to problem, który dotyczy coraz większej liczby ludzi. Szacuje się, że z zaparciami (przewlekłymi lub przejściowymi) boryka się nawet co piąta dorosła osoba, przy czym zdecydowanie częściej dotyka on kobiet niż mężczyzn. Jak rozprawić się z tą przykrą dolegliwością? Czy jest jakaś skuteczna dieta na zaparcia? 

Kiedy jest mowa o zaparciach?

O zaparciach mówimy, gdy do wypróżnień dochodzi rzadziej niż co trzy dni, a dodatkowo towarzyszy im bólProces trawienia pokarmu trwa najczęściej od 12 do 72 godzin. Dlatego też za normę przyjmuje się wypróżnienia nie rzadziej niż raz na 3 dni. Jeżeli wizyty w toalecie są rzadsze, a dodatkowo towarzyszy im ból – mamy do czynienia z zaparciami. Problem może mieć naturę przewlekłą lub okresową. Okresowe zaparcia mogą pojawiać się w różnych momentach życiowych, w wyniku gwałtownych zmian, stresu lub modyfikacji diety. Wówczas najczęściej wystarczy kilka dni, podczas których nasz organizm przyzwyczai się do nowej sytuacji, uspokoimy się i powrócimy do zdrowego menu. Jeżeli zatwardzenie jest wyjątkowo uciążliwe – można sięgnąć po sprawdzone środki, które pozwolą nam szybko (ale łagodnie!) uporać się z przejściowymi kłopotami. Zaparcia przewlekłe oraz nawykowe (mające podłoże psychologiczne i dotykające najczęściej małych dzieci, które dopiero uczą się korzystania z toalety lub rozpoczynają swoją przygodę z przedszkolem) wymagają uważnego przyjrzenia się problemowi, zasięgnięcia porady lekarza i stosowania nieuzależniających medykamentów, które będą stale wspierały nasz organizm. Zaparcia? Dieta (ta zła) jest najczęstszą przyczyną zaparć.

Czas na zmiany, czyli dieta na zaparcia

Dieta bogata w błonnik to pierwszy krok w kierunku zdrowia i pozbycia się zaparć raz na zawszeDieta przy zaparciach powinna być dobrze zbilansowana, bogata w warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo i makarony oraz kasze. Z codziennego menu powinny zniknąć słodycze, gazowane i słodzone napoje. Właściwa dieta na zaparcia to pierwszy i najważniejszy krok do zdrowia. Drugim krokiem jest dbałość o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu – powinniśmy wypijać minimum 1,5 litra niegazowanej wody. Trzeci krok wymaga… zrobienia wielu kroków. Najlepiej zrobić je w kierunku klubu sportowego – karnet na siłownię lub zajęcia fitness. Minimalna porcja ruchu to 3 x 30, czyli 3 dni w  tygodniu po 30 minut.

Więcej informacji o tym co jeść na zaparcia – znajdziecie tutaj: KLIK.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *