Kolacja to jeden z 4-5 posiłków w ciągu dnia - ostatni, ale nie najmniej ważna

Zdrowa kolacja na jesienny wieczór

Jesienią popołudnia i wieczory znacząco się wydłużają. Wszystko za sprawą krótszych dni i tego, że zdecydowanie wcześniej robi się ciemno, szaro i ponuro. Czas pomyśleć o kolacji? Byle nie za wcześnie! Ani nie za późno! O czym warto wiedzieć w kolacyjnym temacie? Co i o której zjeść, by przespać spokojnie całą noc? 

Ważne zasady

Kolację najlepiej zjeść 2-3 godziny przed snem - wówczas nocny odpoczynek będzie najefektywniejszyW czeluściach internetu, na rozmaitych forach i wątpliwej jakości (merytorycznej!) blogach można znaleźć informację, że kolację powinno się zjeść o 18 i ani minuty później. Ta godzina jest odpowiednią porą na kolację, ale wyłącznie dla tych osób, które kładą się spać… między 20 a 21! Ile z nas może sobie pozwolić na taki komfort? Chyba tylko dzieciaki! Kolację powinno zjadać się na około 2-3 godziny przed snem. Trzymając się tej zasady gwarantujemy naszemu żołądkowi spokojną noc, czyli taką, podczas której nie będzie burczał z głodu i nie będzie obciążony niestrawionym jedzeniem.

Co można jeść wieczorem?

Kolacja powinna składać się z warzyw oraz dodatków węglowodanowych i białkowych - unikajmy jednak cukrów prostych i tłuszczuKolacja to ostatni z 4-5 posiłków, które o regularnych porach i w mniej więcej równych odstępach powinniśmy zjadać w ciągu całego dnia. Nie jest może tak ważna jak śniadanie, ale nie powinniśmy jej traktować po macoszemu, wrzucając na przysłowiowy ruszt co akurat wpadnie nam w ręce. Noc to czas dla naszego organizmu na arcyważną regenerację, a nieodpowiednio skomponowana kolacja może zaburzyć nocy odpoczynek i utrudnić odnowę tkanek.

O czym warto pamiętać komponując kolację?

  • ciepłe danie jest lepsze od tradycyjnych kanapek – przynosi żołądkowi ukojenie po całym dniu pracy;
  • unikajmy wieczorem jedzenia owoców, które mają sporo prostych cukrów – lepiej wybierzmy warzywa (najlepiej te przygotowane na parze);
  • unikajmy posiłków wysoko białkowych – wystarczy niewielka ilość białka (około 30g) w posiłku, by zapewnić organizmowi uczucie sytości, najlepiej sprawdzą się: chuda wędlina, ryby lub drób (pieczony, duszony lub gotowany);
  • unikajmy posiłków z dużą zawartością tłuszczu – tłuszcze obciążają układ trawienny i zaserwowanie sobie smażonej kolacji może spowodować, że nasz organizm nie zdąży jej strawić przed snem;
  • zdecydowanie złym pomysłem na kolację jest jedzenie słodyczy (cukier!) oraz dań typu fast-food (tłuszcze, ciężkostrawne).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *