Orzechy to doskonała przekąska i źródło kwasów tłuszczowych oraz witamin

Zdrowe przekąski – orzechy

Orzechy to pyszna i zdrowa przekąska, która jest źródłem m.in. nienasyconych kwasów tłuszczowych, antyoksydantów oraz witamin (E, B1, PP). Regularne spożywanie orzechów może pozytywnie wpływać na pracę naszego mózgu i na pamięć, a także zapobiegać niektórym chorobom układu krążenia. Warto wiedzieć, że orzechy znajdują się na szczycie piramidy żywieniowej, a dbałość o ich włączanie do codziennego menu jest istotnym elementem realizacji tzw. schematu zdrowego odżywiania. Orzechy można jeść solo lub w formie dodatku do innych dań, np. sałatek, mięs, czy deserów. Jakie rodzaje orzechów znacie? Próbowaliście ich wszystkich?

Orzechy włoskie to jedne z najpopularniejszych orzechów w Polsce (obok laskowych i fistaszków)Orzechy włoskie i laskowe

To najbardziej znane i najczęściej spożywane w Polsce rodzaje orzechów. Wszystkie orzechy są stosunkowo kaloryczne, ale równocześnie pozytywnie wpływają na metabolizm. Już kilka sztuk wystarczy, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe. W orzechach włoskich znajduje się kwas alfa-linolenowy, który może obniżać poziom cholesterolu we krwi.

Fistaszki , czyli orzechy ziemne

To kolejne po orzechach włoskich i laskowych orzechy, które lubią chrupać Polacy. Tańsze są te sprzedawane w łupinach, zdecydowane droższe (ale również najczęściej mniej zdrowe, bo dodatkowo solone i przysmażane) są te sprzedawane w puszkach lub woreczkach, bez łupin. Fistaszki są źródłem białka i witaminy B3.

Migdały

Tak, one również zaliczają się do kategorii orzechów! To doskonałe źródło białka, magnezu i fosforu oraz witaminy B2 i E (żadne inne orzechy nie mają ich aż tyle!). Z migdałów robi się również mleko migdałowe – można nim zastępować w diecie mleko krowie, choć pod względem wartości odżywczych – nie umywa się do samych migdałów. Migdały dostępne są również w formie płatków, które można wykorzystać do ozdabiania ciast i innych deserów.

Pistacje doskonale sprawdzają się w roli przekąski, również słonejPistacje

To wciąż stosunkowo drogie, jak na nasze portfele, orzechy. Są jednak bardzo smaczne i bardzo uniwersalne. Z powodzeniem mogą zastąpić niezdrowe, słone przekąski (np. czipsy, paluszki, precelki) i uatrakcyjnić smak słodkich deserów. Są dość kaloryczne i zawierają sporą dawkę protein i tłuszczów, co czyni z nich świetną przekąskę dla sportowców.

Pekan

To orzechy o wyjątkowym, lekko słodkawym smaku. Dość duże i bardzo smaczne, choć wciąż mało znane w Polsce. Zawierają sporo witaminy E i wspomagającej pracę mózgu choliny.

Orzeszki brazylijskie

To orzechy, które zawierają aż 50% tłuszczu (!), a także selen (o działaniu przeciwutleniającym) i cynk. Orzech brazylijskie znajdują zastosowanie nie tylko jako przekąska. Wywarza się z nich również spożywczy olej, a nawet… naturalne mydło.

Makadamia to orzechy ekskluzywne - drogie i bardzo kaloryczneOrzechy makadamia

Myśleliście, że 50% tłuszczu to dużo? Makadamia mają go jeszcze więcej, nawet 70%! To najbardziej kaloryczny (makadamia dostarczają około 1000 kal w 100 gramach) i najdroższy rodzaj orzechów. Znajdują również zastosowanie w kosmetologii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *