Dla zdrowia zębów najważniejsza jest właściwa higiena jamy ustnej, choć nie mniej ważna jest dieta

Zdrowe zęby pod lupą

Najważniejszym dla zdrowia zębów jest ich regularne i odpowiednie szczotkowanie. Istotna jest technika mycia oraz jakość szczoteczki (w tym jej odpowiednie dobranie do indywidualnych potrzeb). Nie możemy jednak zapominać, że na nasze zęby ogromny wpływ ma również sposób odżywiania się, komponenty diety oraz rozmaite jedzeniowe nawyki. Jakie produkty i składniki odżywcze powinny znaleźć się w naszym codziennym menu, a czego lepiej unikać?

Składniki odżywcze zdrowe dla zębów

Nasza dieta powinna być bogata w:

  • Dla zdrowia zębów istotne jest dostarczanie z pożywieniem składników odżywczych, takich jak: wapń, fluor, witamina Dwapń, który wpływa na kondycję szkliwa zębów (znajdziemy go w mleku i jego przetworach, zielonych warzywach i produktach zbożowych);
  • fluor, który ma działanie antybakteryjne, a także rozcieńcza kwasy mogące osłabiać zęby (znajdziemy go w soji, produktach zbożowych, ryżu, rybach i cielęcinie);
  • witaminę D, która ma ogromne znaczenie dla prawidłowego przyswajania wapnia i fosforu oraz bierze udział w mineralizacji szkliwa zębów (znajdziemy ją w tłustych rybach i tłustym nabiale);
  • witaminę A, która wzmacnia dziąsła i zwalcza bakterie powodujące próchnicę (znajdziemy ją przede wszystkim w warzywach i owocach);
  • witaminę C, która wzmacnia naczynia krwionośne wpływając tym samym na efektywność odżywiania wszystkich tkanek i ma działanie przeciwzapalne (znajdziemy ją przede wszystkim w owocach i warzywach).

Co może szkodzić naszym zębom?

Istnieje szereg produktów spożywczych, których dla dobra naszych zębów – powinniśmy unikać. Są to przede wszystkim: cukry (będące ulubioną pożywką bakterii wywołujących próchnicę) oraz kwasy (powodujące zmiękczanie i demineralizację szkliwa).

Oto czego powinniśmy unikać:

  • Dla zdrowia zębów najlepiej zrezygnować ze spożywania słodyczy oraz picia słodzonych napoi zrezygnujmy ze słodkich przekąsek, zarówno tych, które wymagają długiego ssania (np. twardych cukierków, lizaków), jak i tych oblepiających zęby (popularnych krówek, batoników z masami karmelowymi itp.);
  • bezwzględnie zrezygnujmy ze słodzonych napojów, zwłaszcza jeśli mamy w zwyczaju ich sączenie przez cały dzień (mniej złego zrobi naszym zębom szybkie wypicie jednej szklanki coli, niż jej wielokrotne popijanie
  • uważajmy na ilość spożywanych owoców suszonych, kandyzowanych i w puszkach oraz białego pieczywa (mają w składzie dużo węglowodanów, które łatwo rozkładają się na cukry proste);
  • z umiarem pijmy kawę, herbatę i czerwone wino – mogą powodować powstawanie na szkliwie zębów trudnych do usunięcia plam i przebarwień, podobnie mogą działać również jagody i sos sojowy, a także przyprawy takie jak kurkuma i kumina;
  • ostrożność zachowajmy wkomponowując w menu potrawy kwaśne, takie jak kefiry, ogórki kwaszone i kwaszoną kapustę, a także owoce bogate w kwasy; oczywiście nie należy rezygnować z ich jedzenia (są źródłem ważnych witamin i soli mineralnych!), ale należy pamiętać o przepłukiwaniu zębów wodą po ich zjedzeniu, a także wstrzymaniem się ze szczotkowaniem zębów przez około 60 minut po posiłku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *